
Sooda ei myöskään poista ruostetta. Vanhojen autojen kanssa työskennellessä ruostetta löytyy lähes poikkeuksetta kriittisimmistä paikoista. Soodapuhalluksen jälkeen ruostekohdat on siis puhallettava kovemmalla aineella tai käytävä läpi käsin. "Hiomattomuutensa" takia sooda ei jätä myöskään peltiin profiilia. Tottakai puhtaaksi puhallettu auto näyttää hienolta kiiltävine pelteineen, mutta maalin tartunnan kannalta tämä on melko huono lähtökohta. Pinnat on karhennettava ennen maalausta kevyesti hiomalla (tämä tulisi tehdä soodapölyn neutralisoinnin jälkeen).
Soodapuhallus on mielestäni kuitenkin toimiva menetelmä isojen, suorien pintojen maalinpoistoon. Esimerkiksi ovet, konepellit ja lokasuojat saadaan turvallisesti puhtaaksi ja ne on helppo pestä puhalluksen jälkeen. Parempaan tulokseen päästään soodapuhallusta nopeammin kuitenkin käyttämällä autoille paremmin sopivaa puhalletta.
Suosittelen yleisesti auton, tai ainakin korin puhallukseen hienoa lasimurskaa tai vastaavaa kevyesti hiovaa puhalletta sekä rauhallista puhalluspainetta. Hiekka ei kuitenkaan sovi auton pelleille, sillä se on liian raskasta ja aiheuttaa pinnan kovettumista pelleissä. Puhaltajan kärsivällisyys ja taito ovat ensisijaisessa asemassa hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Olemme käyttäneet tutkimustyön tekemiseen aikaa ja mielestämme paras puhallusmateriaali autoille ja muille peltipinnoille on ehdottomasti hienoksi jauhettu, kierrätetty lasimurska. Olemme testanneet lähes kaikkia yleisesti käytössä olevia puhalteita ja päätyneet tähän vaihtoehtoon. Soodalle löytyy kyllä tuhottomasti käyttökohteita, mutta autot eivät mielestämme ole yksi niistä.
Kiitos kattavasta kirjoituksesta. Me olemme soodapuhallusta miettineet. Auto ehdottomasti kaipaa kunnostusta. Täytyykin etsiä ammattilainen meidän suunnalta. https://vilimix.fi/
VastaaPoista