maanantai 13. helmikuuta 2012

Sopiiko soodapuhallus autollesi?

Harrasteautojen soodapuhallus alkaa muodostua pikku hiljaa yhä yleisemmäksi menetelmäksi. Sitä onkin markkinoitu rapakon takana melkoisena ihmemenetelmänä. Mitään ei tarvitse suojata, hönkäistään vain autosta maalit pois ja uutta väriä pintaan. Pellit eivät veny tai kieroudu eivätkä letkut, lasit tai muoviosat vaurioidu...totuus ei kuitenkaan ole aivan näin mustavalkoinen.

Soodalla saadaan kyllä maali autosta pois. Sooda ei myöskään vaurioita lasia tai kumiosia. Muoviset listat ja muut osat ottavat kylläkin hieman osumaa, jos sattuvat puhallussuihkun tielle. Ongelmaksi soodan kanssa muodostuu kuitenkin ensinnäkin sen neutralisointi. Puhallus jättää pintaan näkymättömän kalvon hyvin hienoa soodapölyä. Tämä täytyy neutralisoida, sillä suuri osa maaleista reagoi soodan kanssa, jolloin maalin tartunta epäonnistuu ja koko homma on aloitettava alusta. Neutralisointi voidaan tehdä esimerkiksi kuumavesipainepesurilla ja miedosti happamalla pesuaineella. Myös etikkavesi käy hyvin. Jokainen kolo ja sopukka on kuitenkin saatava puhtaaksi ja pesuvaiheessa vettä ajautuu kaikkiin kotelorakenteisiin ja saumoihin. Huhun mukaan esimerkiksi maalivalmistaja PPG ei anna maaleilleen takuuta soodapuhalletuille pinnoille

Sooda ei myöskään poista ruostetta. Vanhojen autojen kanssa työskennellessä ruostetta löytyy lähes poikkeuksetta kriittisimmistä paikoista. Soodapuhalluksen jälkeen ruostekohdat on siis puhallettava kovemmalla aineella tai käytävä läpi käsin. "Hiomattomuutensa" takia sooda ei jätä myöskään peltiin profiilia. Tottakai puhtaaksi puhallettu auto näyttää hienolta kiiltävine pelteineen, mutta maalin tartunnan kannalta tämä on melko huono lähtökohta. Pinnat on karhennettava ennen maalausta kevyesti hiomalla (tämä tulisi tehdä soodapölyn neutralisoinnin jälkeen).

Soodapuhallus on mielestäni kuitenkin toimiva menetelmä isojen, suorien pintojen maalinpoistoon. Esimerkiksi ovet, konepellit ja lokasuojat saadaan turvallisesti puhtaaksi ja ne on helppo pestä puhalluksen jälkeen. Parempaan tulokseen päästään soodapuhallusta nopeammin kuitenkin käyttämällä autoille paremmin sopivaa puhalletta.

Suosittelen yleisesti auton, tai ainakin korin puhallukseen hienoa lasimurskaa tai vastaavaa kevyesti hiovaa puhalletta sekä rauhallista puhalluspainetta. Hiekka ei kuitenkaan sovi auton pelleille, sillä se on liian raskasta ja aiheuttaa pinnan kovettumista pelleissä. Puhaltajan kärsivällisyys ja taito ovat ensisijaisessa asemassa hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Olemme käyttäneet tutkimustyön tekemiseen aikaa ja mielestämme paras puhallusmateriaali autoille ja muille peltipinnoille on ehdottomasti hienoksi jauhettu, kierrätetty lasimurska. Olemme testanneet lähes kaikkia yleisesti käytössä olevia puhalteita ja päätyneet tähän vaihtoehtoon. Soodalle löytyy kyllä tuhottomasti käyttökohteita, mutta autot eivät mielestämme ole yksi niistä.

1 kommentti:

  1. Kiitos kattavasta kirjoituksesta. Me olemme soodapuhallusta miettineet. Auto ehdottomasti kaipaa kunnostusta. Täytyykin etsiä ammattilainen meidän suunnalta. https://vilimix.fi/

    VastaaPoista